Belöna kundlojaliteten i en kundklubb

Som butik vill du att dina kunder ska lägga alla sina inköp hos dig. Nu är det knappast troligt att du kommer lyckas med det, ifall du inte är en butik som exempelvis säljer verktyg. Men hur gör du då för att åtminstone behålla så mycket försäljning som möjligt? Ett sätt är att belöna kundlojalitet genom att starta en kundklubb. En klubb där du som handlar får någon fördel ju mer du handlar och på det viset blir sporrad att köpa mer i butiken.

Kundlojalitet kan belönas på flera olika sätt och det är du som butik som bestämmer hur du vill göra. Du kan använda dig av poäng för varje krona som kunden köper för, och vid en viss poäng så delas rabattcheckar eller bonuscheckar ut. Det blir en belöning som innebär att kunden dessutom lockas att handla ännu mer, vilket leder till ännu fler poäng och så vidare i all oändlighet. Men det finns också flera andra sätt som du kan ge dina kunder belöning på.

 

Som vip i en butik

En kundklubb kan ibland kallas för en vip-klubb och då kan man även ge andra fördelar till sina kunder. Det kan vara att man får möjlighet att handla på en rea först av alla. Kanske har man klubbkvällar där man får rea som ingen annan får. Men det kan även vara sådant som produkter eller tjänster från någon samarbetspartner till butiken. En matbutik kan samarbeta med en resebyrå eller liknande. Någon som inte är konkurrent.

Är det en klädesbutik så kan man bjuda in sina kunder för att först få se det senaste modet i en modevisning. De som säljer verktyg kan bjuda in sina kunder för att se de senaste modellerna av någon såg eller cykel, eller varför inte låta dina kunder få möjlighet att förboka särskilt populära produkter till ett förmånligt pris? Det viktiga är att det ger ett mervärde för såväl butiken som för kunderna.  

Ömsesidig respekt

Om du väljer att starta en kundklubb för dina kunder kan det bli ett härligt samarbete som präglas av ömsesidig respekt. Kunderna kan lita på att de blir sedda och uppskattade av företaget de köper av, och du kan känna en trygghet i att veta att det finns en kundlojalitet som gör att kunderna kommer komma tillbaka.  Det ska löna sig att samarbeta, och båda parter tjänar på att visa uppskattning för varandra och sluta cirkeln av utbud och efterfrågan.