Att fånga ett budskap

10 april 2020 Mikael Barani
Att fånga ett budskap

Vi lever i en hyperkommunikativ tid. Aldrig tidigare har det lika lätt och kostnadseffektivt att nå ut till tittare. Det betyder förstås också att det råder en sorts inflation av utbud och information. Det finns helt enkelt för mycket att titta på därute.

Det brukar sägas att ju lättare det är att få tag i information desto dyrare blir det att fånga folks uppmärksamhet. Man skulle också kunna säga att man måste bli ännu mer påhittig för att nå ut till till exempel tilltänkta kunder.
Kolla till exempel in Volvo Trucks reklamfilm tillsammans med Jean-Claude Van Damme. Klippet börjar i skrivande stund närma sig episkt svindlande 100 miljoner visningar. Kommentarsfältet är fullt av folk som säger att de fortfarande kollar in klippet då och då – för att det är så pass bra.

Nu är detta exempel ett helt unikt fenomen som tillhör en exklusiv skara av extremt lyckade kommunikationsmedel. Att få folk som inte har det minsta intresse av att köpa din produkt – i detta fall lastbilar – att ändå fastna för en reklamfilm tyder på ett mästerligt hantverk.

Att verkligen lyckas fånga essensen av ett budskap genom videoproduktion i Stockholm är något som Twenty Studios arbetar med. Här finns både kunskap och teknik för att dokumentera den kampanj eller information som du som kund vill nå ut med.

För även om tekniken har blivit extremt tillgänglig så betyder det inte att vem som helst kan hantera den. Videoproduktion är som sagt i allra högsta grad ett hantverk som också kräver sin hantverkare. Att bara rikta kameran åt ett håll och trycka på ”rec” skapar inte några mästerverk.
Det gör däremot åratal av professionell erfarenhet kombinerat med det allra senaste inom inspelningsteknik och redigering.

Det är som sagt få förunnade att lyckas lika bra som Volvo Trucks. Men med rätt idé och utförande kommer du väldigt nära.

Fler nyheter